Sabtu, 13 Jun 2015

MEMANCING DI WAKTU MALAM: APA YANG MENARIKNYA?


'Memancing malam ni lebih menenangkan' kata seorang teman PERANGSANG ANGLERS 'malah lebih menjanjikan hasil' sambungnya. Terinspirasi dengan kata-kata itulah maka beberapa ahli kami menjadikan memancing malam sebagai satu daripada aktiviti PERANGSANG ANGLERS.

Memancing diwaktu malam mendamaikan, kerana selain suasananya yang tenang dan sunyi, kita terlindung dari rasa panas dan terik matahari. Cuma ia memerlukan penumpuan yang lebih, keberanian dan persediaan mental, maklum sajalah suasana malam yang gelap. Disamping memerlukan peralatan tambahan yang sesuai seperti 'bugs spray, glow sticks, LED headlamp dan jacket'


Pada kali ini, kami ingin berkongsi pengalaman kami memancing malam di kuala selat. Sebenarnya, memancing di kawasan ini tidaklah terikat dengan waktu, kerana spesies ikan yang banyak dan pola makan yang berbeza. Ada yang mencari makan di siang hari dan ada pula yang aktif mencari makan di malam hari. 

Ikan yang aktif mencari makan di malam hari dipanggil sebagai 'nocturnal' iaitu ikan-ikan dari jenis snappers dan groupers 'seperti Ikan Kakap Merah, Jenahak, Timun, Kerapu, Kurau dan GT.

Manakala, umpan yang paling baik digunakan ialah umpan yang berbau hamis dan bercahaya seperti Ikan Tamban, Selangat, Cumi-Cumi dan Udang. Sebagai contoh, cumi-cumi memiliki bau hamis dan sedikit bercahaya kehijauan bila berada di dalam air dan udang hanya bahagian matanya sahaja yang bercahaya.

Sebenarnya, ikan dapat melihat di malam hari atau di dalam kegelapan. Penggunaan umpan bercahaya bukan bertujuan agar umpan dapat di lihat pada malam hari, tetapi melainkan sebagai penarik perhatian ikan terhadap umpan bila kedudukan ikan yang jauh daripada kedudukan umpan.

Kami sekadar berkongsi serba sedikit pengalaman, mungkin berguna kepada pembaca.
Ajak dan Nyok menaikkan Kurau dan Senangin
Yan, Razi dan Bro Pojie menaikkan Jenahak, Senangin dan Duri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan