Jumaat, 19 Jun 2015

MEMANCING: APAKAH IKAN MERASA SAKIT?


Telah menjadi perdebatan sejak sekian lama, apakah ikan akan merasa sakit apabila terkena pancing. Kita mungkin terfikir betapa sakitnya ikan itu menggelupur untuk melepaskan diri. Persoalan itu turut diperbualkan dikalangan ahli keluarga PERANGSANG ANGLERS.

Kajian berikut tentunya dapat melegakan para pemancing dan pencinta ikan:
  • Satu penemuan yang diperolehi oleh Prof. James Rose dari University of Wyoming USA bersama 7 orang lagi pengkaji, telah menyimpulkan bahawa ikan tidak memiliki 'receptor' rasa sakit dalam otaknya seperti yang dimiliki oleh manusia. Reaksi ikan menggelupur dan nampak seperti kesakitan, hanyalah reaksi bawah sedar (unconscious nociception) ikan tersebut.
  • 'Ikan tidak merasa sakit' begitulah juga kesimpulan hasil kajian oleh sepasukan pengakaji antarabangsa yang terdiri daripada ahli-ahli neurobiologists, behavioural ecologists and fishery scientist yang diketua oleh Prof. Dr. Robert Arlinghaus daripada Leibniz Institute of Freshwater Ecology and Inland Fisheries anf of the Huboldt University of Berlin Germany.
  • Satu lagi kajian oleh pihak University of Edinburgh, UK ke atas ikan Trout mendapati hanya sedikit serat C ( C-Fibre is a type of nociceptors responsible for pain) terdapat pada ikan tersebut untuk merasa sakit.

Namun begitu, kami di PERANGSANG ANGLERS sering menekankan kepada para ahli kami supaya mempunyai etika dan disiplin sewaktu memancing, iatu tidak berlaku kejam atau menyeksa ikan. Tangkapan kecil atau yang tidak diperlukan dilepaskan kembali. Kami hanya membawa pulang ikan yang dikehendaki sahaja dan mencukupi untuk hidangan keluarga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan