Khamis, 4 Jun 2015

MEMANCING DI KELONG SANGKAR KUNING PULAU KETAM


Ide memancing di Kelong Sangkar Kuning, Pulau Ketam sudah lama tercatat di diari PERANGSANG ANGLERS, tetapi tertangguh beberapa kali kerana kesibukan urusan kerja. Namun pada 30 Mei 2015 baru-baru ini, seramai 7 orang ahli dapat diturunkan untuk menduga ikan-ikan di sana. Dikatakan Siakap banyak terdapat di kawasan ini.


Ekspedisi kami bermula di Jeti Awam Bagan Hailam, Port Klang, dan perjalanan menaiki bot laju yang dipanggil Taxi Boat mengambil masa hampir 40 minit untuk sampai ke kelong ini.

Hanya terdapat 2 kelong di sini dan 3 buah sangkar ternakan ikan. Joran mula dilabuh pada jam 5 petang. Ikan pertama yang berjaya dinaikkan ialah Tebal Pipi, dan diikuti dengan Bebolos, Gelama, Sembilang dan Duri.

Pada awal malamnya, agak sunyi, hanya Duri dan Sembilang bersaiz sederhana yang sudi meragut umpan. Namun selepas jam 1 pagi suasana di Kelong menjadi rancak, Bro Pojie berjaya menaikkan Gemang dan diikuti Razi dengan Senangin serta Ajak pula menaikkan Kurau seberat 2.85kg.

Pada keesokan harinya, Razi melalui teknik Apollonya berjaya menaikkan Daun Baru dan Sumpit. Nyok dan Ajak pula berjaya menaikkan Kerapu. Diakhir ekspedisi ini, Ajak diistiharkan sebagai pemenang Jackpot sebanyak RM150 sumbangan daripada Fauzi CSR.

Keseluruhannya, ekspedisi kali ini hmmm...kenduri Duri. Siakap yang diidamkan bak kata oghang Peghak 'tak mandang'. Namun ia tak mematahkan semangat kami, pada 13 dan 14 Jun ni, PERANGSANG ANGLERS akan menghantar kumpulan ke2 pula untuk mencuba nasib di Kelong Sangkar Kuning.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan