Isnin, 15 Jun 2015

MEMANCING DALAM BULAN RAMADAN


Selamat menyambut bulan Ramadan 1436H kepada rakan dan pengunjung laman PERANGSANG ANGLERS.

Bila datangnya Ramadan, tentunya kita dapat melihat ramai yang terfikir untuk menghentikan sementara aktiviti memancing dan memperbanyakkan lagi ibadah serta kewajiban lain. Kita tentunya juga dapat melihat masih ramai pemancing yang memancing baik di sungai, laut, sawah mahupun di kolam pancing dalam bulan ini.

Apatidaknya, para nelayan yang sememangnya akan terus menjalankan mata pencarian mereka untuk menafkahi keluarga, para enthusiast tidak akan surut dari memenuhi hobi dan minat mereka. Begitu juga dengan golongan yang ingin mengisi kekosongan jadual mereka dengan memancing sambil menunggu waktu berbuka puasa.
Gambar Hiasan
'Banyak lagi hari untuk kita memancing, pada bulan Ramadan ini eloklah aktiviti itu dihentikan sementara waktu' kata seorang rakan semasa kami minum di sebuah warong kopi di Ijok 'Jangan pernah berfikir untuk menghentikan aktiviti ini' jampok seorang lagi rakan.

Jika anda berhasrat untuk terus melakukan aktiviti memancing dalam bulan Ramadan ini, mungkin panduan ini bermanfaat untuk anda:
  • Aktiviti memancing harus disesuaikan jadual dan masanya agar puasa anda tetap terjaga. Ia penting kerana maklum sajalah perut kosong, tekak kering dan tahap energi pun terbatas.
  • Kurangkan masa memancing ke waktu yang pendek. Misalnya, jika biasanya anda memancing 12 jam sehari, anda boleh kurangkan kepada 4 jam sahaja.
  • Pilih tempat yang rileks dalam suasana ringan seperti memancing di kolam pancing, anak sungai atau di rumah rakit, kerana tempat-tempat ini mempunyai tempat berteduh dan beristirehat. Anda boleh memancing untuk selama 2-3 jam sambil menunggu beduk berbuka puasa.
  • Jangan paksa diri dan bersikap jujurlah kepada diri anda sendiri.
Kesimpulannya, jika anda berhasrat untuk memenuhi hobi memancing di bulan puasa ni, perhatikan waktu yang sesuai, jangan lupa kewajiban kepada keluarga, lebih-lebih lagi kewajian beribadah. Rebutlah peluang rahmat dan keberkatan Ramadan. Insyallah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan