Khamis, 14 Mei 2015

MEMANCING DI PULAU SEMBILAN


Berdoa sebelum menduga laut Pangkor
Diantara destinasi pancing kegemaran PERANGSANG ANGLERS ialah Pulau Sembilan, Perak. Ia seperti lokasi yang harus dikunjungi setiap tahun.

Bagi kami ia adalah kepulauan tercantik di negara kita kerana keindahan semula jadinya, pantai yang bersih, air yang jernih, karang yang berwarna warni dan terdapat bekalan air tawar di salah satu pulaunya iaitu di Pulau Lalang. Lagipun, ia masih tidak tercemar kerana pulau-pulau ini tidak berpenghuni.

Pulau Sembilan terletak sejauh 15 batu nautika atau 25KM dari Pulau Pangkor. Ia terdiri dari gugusan 9 pulau-pulau kecil seperti Pulau Agas, Pulau Payang, Pulau Lalang, White Rock, Pulau Rumbia dll.

Pulau ini amat terkenal dikalangan kaki pancing, malah dipanggil sebagai 'De Anglers Paradise' kerana kaya dengan pelbagai spises laut. Di sini kita boleh memancing dengan menggunakan berbagai cara seperti Bottom, Jigging, Apollo, Casting, Popping and Trolling.

Mengikut pengalaman kami kaedah casting menggunakan lures dapat menarik ikan Baracuda dan Queen Fish. Apollo menggunakan ikan bilis boleh menaikkan ikan Hard Tail Scad. Manakala kaedah menggunakan jig flasher dapat menaikkan Goupers dan Long Tail Trevally.

Untuk ke Pulau Sembilan anda boleh menyewa bot dan bermula samada dari Kampung Permatang Pasir Panjang Laut, Kampong Deralik Sitiawan, Kampong Baru Lumut atau dari Telok Muroh. Pakej di tawarkan mengikut pilihan anda samada 2 hari/1 malam, 3 hari/2 malam dan sebagainya pada kadar RM1,500 sehingga RM2,600 mengikut jenis pakej. Kami biasanya bermula dari Teluk Muroh kerana dapat bershopping di Bandar Lumut sebelum pulang ke Shah Alam.

Diantara hasil pancing yang kami perolehi seperti foto-foto di bawah:

Razi dan tangkapan Alu-Alu

Ajak dan tangkapan Jenahak

Ezad dan tangkapan Cencaru
Mail dan tangkapan Talang dan Alu-Alu
Razi dan tangkapan Tanda
Nyok dan tangkapan Talang
Ajak dan tangkapan Kerapu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan