Jumaat, 15 Mei 2015

MEMANCING DI PULAU ANGSA


Pada tahun ini sudah tiga kali PERANGSANG ANGLERS memancing di Pulau Angsa, Kuala Selangor. Tarikan kami ke sana kerana lokasinya yang dekat dengan Shah Alam, cuma mengambil masa satu jam melalui Klang untuk sampai ke Pengkalan Sg. Buloh di Kuala Selangor.

Satu perkara lagi, kami tak perlu merancang rapi aktiviti pancing ke sana kerana kami suka pergi pagi balik petang. Walaubagaimanapun, tempahan bot dan umpan perlu dilakukan awal terutamanya pada masa air mati kerana kaki pancing akan ramai pada waktu itu.

Setiap kali kami memancing di sini, kami menggunakan perkhidmatan Tekong bernama Ah Fatt. Beliau seorang Tekong yang baik, peramah dan suka membantu pelanggannya. Menaiki bot beliau ke Pulau Angsa mengambil masa 30 minit dari Pengkalan Sg. Buloh.

Sasaran tangkapan di sini tentulah ikan Gelama Papan, Tiga Gigi, Duri dan Bagok. Agak sukar untuk mendapatkan spesis ikan karang seperti Jenahak dan Kerapu. Menurut kata penduduk kampong di sini kerana pesisiran lautnya bukan jenis laut berkarang. Namun, pernah juga Jenahak kami naikkan menggunakan umpang Sotong Kurita hidup.

Memancing di Pulau Angsa, adakalanya kurang menyenangkan kerana terdapat aktiviti memukat dan menjaring oleh nelayan tempatan yang boleh menggangu para pemancing. Mungkin, pihak berkuasa tempatan dapat berbuat sesuatu mengenainya. Jadikan Pulau Angsa sebagai tarikan ramai para pemancing dan pelancong seperti suatu ketika dahulu.

Hasil tangkapan kami di Pulau Angsa seperti foto kami lampirkan di bawah:
Bergambar sebelum ke Pulau Angsa
Fauzi dan 3 Giginya

Man dan 3 Giginya
Bro Pojie dan Gelamanya
Fauzi dan Bagoknya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan